سرگذشت محبوب ترین سیستم عامل تلفن همراه دنیا از ابتدا تا الان

این نوشته شامل آموزش ویدیویی است. برای مشاهده vpn خودتون رو روشن کنید

برای مشاهده ویدیو در یوتوب لطفا VPN خود را روشن کنید

geektube.ir-android

همگی نام سیستم عامل محبوب اندروید را شنیدیم و ممکن است گوشی دست شماهم دارای سیستم عامل اندروید باشد. برای آشنایی بیشتر با اندروید ابتدا به مفهوم کلی سیستم عامل می‌پردازیم.


سیستم عامل چیست


سیستم عامل (operating system) وظیفه مدریت بین سخت افزار و نرم افراز کامپیوتر را برعهده دارد. سیستم عامل دستوراتی را از نرم افزار گرفته و برای مهیا کردن آن دستورات سراغ سخت افزار می‌رود.
همچنین سیستم عامل‌ها (OS) وظیفه مدریت منابع بین چند نرم افزار را دارد، با تقسیم کردن بهینه CPU، مموری و… امکان به اجرا چند برنامه بطور هم‌زمان می‌دهند.


تاریخچه اندروید


سیستم عامل اندروید توسط اندی رابین و چند مهندس دیگر در یک شرکت کوچک که در زمینه تولید نرم افزار تلفن همراه فعالیت داشت به وجود آمد و این شرکت کوچک در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد و اندی رابین که قبلا مدیر عامل اجرایی این شرکت بود، حالا در گوگل به قائم مقامی مدریت مهندسی و مسئول پروژه اندروید رسیده است.
لازم به ذکر است که نخستین گوشی اندوید، در سال 2008 توسط اچ تی سی با همکاری تی-موبایل ساخته شد.


لوگوی اندروید


از آن‌جایی که معنای لغوی کلمه اندروید به‌معنای روبات است،شرکت گوگل مصمم بود که در طراحی این لوگو حتما از شکل ربات استفاده شود.

گوگل معتقد بود که استفاده از لوگوی ربات باعث ارتباط هرچه بهتر کاربران با این سیستم عامل میشد از این رو ساخت لوگو اندروید را به آیرینا بلاک (Irina Blok) تقاضا داد. (آیرینا بلاک یک طراح روسی است)
جالب است بدانید که آیرینا پس از مطالعه بر روی اسباب بازی و شخصیت های فانتزی و… سرانجام از درب دستشویی الهام گرفت! همگی ما تاکنون لوگوی ورود آقایان و بانوان را جلوی درب دست شویی دیده ایم و اگر به لوگوی اندروید دقت کنیم نوع ایستادن و فرم سرشانه‌ها ترکیبی از این لوگوها بوده است.

لوگوی اندروید
همچنین گوگل تصمیم گرفت که این لوگو را بصورت متن باز قرار دهد و این تصمیم باعث می‌شود هرکس توانایی شخصی سازی لوگوی اندروید را داشته باشد. این تصمیم شجاعانه ای بود.

اندروید چیست


اندروید یک سیستم عامل متن باز (Open source) و رایگان است که هسته اصلی آن را سیستم عامل لینوکس تشکیل می‌دهد. این سیستم عامل توسط گوگل توسعه یافته است. شرکت‌های سازنده تلفن همراه برای استفاده از اندروید  مبلغی را به شرکت گوگل پرداخت می‌کنند.


به لطف متن باز بودن اندروید، امکان شخصی سازی آن وجود دارد و این شخصی سازی فقط مخصوص سازندگان نیست بلکه کابران هم توانایی شخصی سازی این سیستم عامل را دارند.همچنین ردپای این سیستم عامل محبوب بجز گوشی‌های موبایل، در گجت‌ها، کنسول‌های بازی و اینترنت اشیاء نیز دیده می‌شود.

اما اکنون به معرفی رابط کاربری یا همان User Interface میپردازیم.


آیا تاکنون اسم رابط کاربری به گوشتان خورده است؟

برند‌های مختلف تولید کننده تلفن همراه هوشمند هر کدام از یک رابط کاربری مخصوص به خود بهره می‌برند.

مزیتی که استفاده از رابط کاربری دارد اینست که شرکت های مختلف تولید کننده میتوانند با صلاح دید خود، تغیراتی در ظاهر سیستم عامل اندروید لحاظ کنند.تاکید میکنیم که این تغییرات فقط در ظاهر هسنتد، ولی در پایه همه آنها از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند.


معرفی چندنمونه از رابط کاربری شرکت های تولید کننده گوشی هوشمند اندرویدی

وان یوآی (One Ul)


وان یوآی رابط کاربری مخصوص گوشی‌های سامسونگ است که در سال 2018 جانشین رابط کاربری قدیمی سامسونگ یعنی رابط اکسپرینس شد. شرکت سامسونگ ویژگی اصلی این رابط کاربری را اعلان‌ها معرفی کرده است و به نظر میرسد که غول تولید کننده دستگاه های هوشمند به خوبی توانسته رابط کاربری جذاب و راحتی را برای کاربرانش بوجود بیاورد.

رابط کاربری گوشی سامسونگ one ui
می یوآی (MIUI)

می یوآی رابط کاربری ارائه شده کمپانی چینی شیاومی است و هدف اصلی آن سبکی و کارآمد بودن عنوان شده است.

جدیدترین نسخه این رابط کاربری با نام miui12 اخیرا در دسترس کاربران قرار گرفته است.

رابط کاربری گوشی شیاومی miui
ای ام یو‌آی (EMUI)


این رابط کاربری مختص تلفن های هوشمند تولید شده شرکت هواوی است و هواوی همواره در حال بهبود بخشیدن به سرعت این رابطه کاربری می‌باشد.

رابط کاربری گوشی هواوی emui

اندروید خالص (Pure Android)


اندروید خالص، همان اندروید شرکت گوگل هست، این نسخه از اندروید سبک و خبری از انبوه‌ برنامه‌های از پیش نصب شده سازندگان روی آن نیست و تنها اپلیکشن‌های گوگل در آن تعبیه شده است; زمانی که باگوشی هایی که از اندروید خالص بهره میبرندکار می‌کنید، متوجه تفاوت های ظاهری اندرویدخالص و اندروید تولیدی توسط شرکت های ثالث (که همراه با رابط کاربری مخصوص همان شرکت عرضه شده اند) می‌شوید.

اندروید خالص جزو بهترین سیستم عامل‌های حال حاضر و سریع ترین نسخه اندروید است. به علاوه اینکه باعث می‌شود دسترسی سریع تری به اپدیت اندروید داشته باشد زیرا در نسخه‌های دستکاری شده، شرکت سازنده باید ابتدا اپدیت جدید اندروید را با رابط کاربری خود سازگار سازد و سپس آپدیت را نشر دهند.

 

نسخه‌های مختلف اندروید

 

در این قسمت به نسخه های مختلف اندروید می پردازیم و ویژگی‌های مهم هر نسخه را بازگو خواهیم کرد


نسخه Android 1.0

زمان انتشار: 23 سپتامبر 2008

اولین نسخه اندروید در سال 2008 بر روی گوشی اچ تی سی مدل T-Mobile G1 شکل گرفت. این نسخه در زمان خودش قابلیت های زیادی به نسبت سیستم عامل های مرسوم آن زمان یعنی سیمبین و جاوا داشت.

این قابلیت ها شامل برنامه‌های مرورگر، گوگل مپ،گوگل کلندر، دوربین، گالری و…بود. 

مهم ترین قابلیت نسخه یک اندروید،صفحه اصلی چندگانه، تغییرتصویر پس زمینه و قابلیت سوئیچ کردن بین برنامه بود که در آن زمان برای اولین بار ارائه شده بود که برای کاربران بسیار جذاب بود.

 

نسخه 1.1(Petit four)

زمان انتشار: 9 فوریه 2009

این نسخه هم بر روی گوشی اچ تی سی در سال 2009 شکل گرفت و می‌توان گفت تفاوت چندانی نسبت به نسخه قبلی نداشت. در این نسخه زمان برقراری تماس امکان افزایش صدا اضافه شد، گوگل مپ آپدیت شد، امکان پیوستن فایل در پیام (MMS) و پشتیبانی از MarQuee در رابط کاربری صفحات قرار داده شد.


اندروید 1.5 (Cupcake)

زمان انتشار: 27 آوریل 2009

این نسخه  باعث تحولی بزرگ در گوشی‌های اندرویدی شد و از این نسخه، گوگل شروع به نامگذاری اندروید کرد.
بعضی از قابلیت های این نسخه مواردی همچون صفحه کلید لمسی، قابلیت چرخش صفحه، ایجاد حرکات جالب هنگام جابجایی بین دو صفحه و … بود.

سیستم عامل اندروید 1.5 cupcake

نسخه 1.6 (donut)

زمان انتشار: 15 سپتامبر 2009


دونات در سپتامبر 2009 رو نمایی شد دونات بسیار کاربر پسند بود و رابط کاربری جذابی داشت.
این نسخه به قابلیت جست وجو سریع (Quick Search) مجهز شده بود.

چند نمونه از مزیت های این نسخه از اندروید را در ادامه مشاهده میکنید.

گالری ، دوربین و دوربین فیلمبرداری کاملاً یکپارچه تر و دسترسی سریع تری به دوربین داشتند.

 از وضوح صفحه نمایش WVGA پشتیبانی میکند.سرعت در جستجوی برنامه ها افزایش یافته بود.سیستم عامل اندروید نسخه 1.6 یا donut

 

نسخه 2.0 (Eclair)

زمان انتشار: 26 اکتبر 2009


نان خامه‌ای در اکتبر 2009 عرضه شد و دارای امکانات زیادی بود.گوگل در این نسخه از رابط کاربری جدید استفاده کرد. همچنین سیستم عامل اندروید از نمایشگر های مختلف پشتیبانی می‌کرد، امکان گذاشتن پس زمینه لایو در آن وجود داشت، امکان زوم و فیلتر های متنوع و… برای دوربین اضافه شد، دارای بلوتوث نسخه 2.1 بود، امکان جست و جو بین اس ام اس ها، سرعت تایپ در صفحه لمسی افزایش یافت و قابلیت چند لمسی در آن وجود داشت.
همچنین گوگل مپ دارای امکانات بیشتری شد از جمله دستیار صوتی و نقشه 3بعدی به آن اضافه شد.

سیستم عامل اندروید نسخه 2 Eclair
نسخه 2.1


در این نسخه که در سال 2010 روانه بازار شد. گوگل فقط به بهبود امکانات قبلی خود توجه داشت و همچنین از گوشی جدید خود یعنی نکسوس رونمایی کرد این گوشی توسط اچ تی سی طراح شده و به گوگل فروخته شد.


نسخه 2.2(Froyo)

زمان انتشار: ۲۰ مه ۲۰۱۰


فرویو که در سال 2010 رو نمایی شد،در این نسخه عملکرد پردازنده به واسطه کامپایلر Dalvik JIT بهبود یافته بود همچنین کیفیت صفحه نمایش بهبود یافت و این نسخه از رزولویشن PPI320 پشتیبانی می‌کرد. مهم ترین قابلیت آن ساپورت ازWIFI و USB 1بود.

سیستم عامل اندروید 2.2
نسخه 2.3 (Gingerbread)

زمان انتشار:۶ دسامبر ۲۰۱۰


نان زنجبیلی در دسامبر 2010 رو عزضه شد. در نان زنجبیلی عملکرد باتری بهینه‌تر شد، در این نسخه امکاناتی برای انجام بازی های جدیدتر قرار داده شده بود. برنامه دوربین ارتقا یافت، دانلود منیجر جدید اضافه شد. دستور کپی پیست در آن بهبود یافت و…

سیستم عامل اندروید 2.3

نسخه 3 (Honeycomb)

زمان انتشار:فوریه ۲۰۱۱ 


کندوی عسل در سال 2011 رونمایی شد. و هدف از انتشار آن استفاده از اندروید در درستگاه‌ها بزرگ‌تر مانند تبلت بود. در آن زمان فقط اپل تبلت تولید می‌کرد. با این تصمیم گوگل رقابت بین گوگل و شرکت آپل آغازشد. از این رو گوگل تبلت XOOM موتورولا را مجهز به این نسخه از اندروید کرد.


این نسخه دارای رابط کاربری زیبایی برای تبلت بود بعضی از این امکانات عبارت است از:
دارای بودن نوار Action در قسمت بالا صفحه، دارابودن قابلیت تنظیمات سریع(Quick Setting); همچنین در تنظیمات سریع کاربران می‌توانستند تاریخ ، زمان و وضعیت باتری گوشی خود را مشاهده نمایند. پشتیبانی از دستگاه های USB مثل صفحه کلید های جانبی ، اشاره گره و …
پشتیبانی از دستگاه ها با رزولوشن و صفحه نمایش مختلف، صفحه کلید در این نسخه از طراحی جدیدی برخوردار شدند، توانایی رمز گذاری بر رو داده کابر، و مهم ترین آن پشیتبانی از NFC بود.

سیستم عامل اندروید
نسخه 4 (Ice Cream Sandwich)

زمان انتشار: ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱


بستنی حصیری برای گوشی های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شد. یکی از ویژگی های مهم آن نشان دادن میزان مصرف دیتا بود، این ویژگی موجب می‌شد تا کاربران بتوانند مصرف دیتا خود را مدیرت کنند. این اندروید توانایی بر قرار کردن ارتباط با NFC را داشت و دوربین آن بهبود یافت، و از Wifi به طور مستقیم پشتیبانی می کرد.
همچنین گوگل در این نسخه از اندروید به فکر امنیت بیشتر بود و قابلیت باز شدن قفل صفحه با چهره را نیز اضافه کرد.

سیستم عامل اندروید 4
نسخه 4.1 (Jelly Bean)

زمان انتشار:۲۷ ژوئن ۲۰۱۲


جلی بین در سال 2012 رونمایی شد. در این نسخه حساسیت صفحه لمسی افزایش یافت، عملکرد باتری بهتر و رابط کاربری کاربردی‌تر شد. بعضی از این ویزگی ها عبارت است از:
پشتیبانی از 4k، امکانات دوربین افزایش یافت، بلوتوث آن از Android beam پشتیبانی می‌کرد.
برنامه ساعت در گوشی در این نسخه با ساعت جهانی تنظیم میشد و قابلیت کرونومتر و تایمر به ساعت اضافه شد و …

سیستم عامل اندروید 4.1

 

نسخه 4.4 (KitKat)

زمان انتشار: ۳ سپتامبر ۲۰۱۳
کیت کت در سال 2013 عرضه شد. گوگل در این نسخه اندروید، از طراحی سه بعدی پشتیبانی می‌کرد و رابط کاربری را بهبود بخشید، کاربران شاهد استفاده از رنگ‌های روشن‌تری بودند. همچنین Caller ID بهبود یافت و هشمند‌تر شد و اگر شخص ناشناسی با شما تماس می‌گرفت محدوده تماس گرفته شده را نمایش می‌داد. گوگل به این نسخه اندروید افتخار می‌کرد.

سیستم عامل اندروید کیت کت

نسخه 5 (Lollipop)

زمان انتشار:۱۵ اکتبر ۲۰۱۴


آبنبات چوبی در سال 2014 معرفی شد. در این نسخه اندروید، رابط کاربری عوض شد و طرح جدید  Meterial Desing جایگزین طراحی قبلی شد. همچنین، اعلان ها هنگامی که صفحه نمایشگر قفل بود نمایش داده می‌شد، مصرف باتری و سرعت پردازش در این نسخه بهینه‌تر از قبل شد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، سازگاری بلوتوث با خودرو و تلوزیون بود.

سیستم عامل اندروید لالی پاپ

 

نسخه 6 (marshmallow)

زمان انتشار: سپتامبر ۲۰۱۵

 

مارشمالو در سال 2015 روانه بازار شد. این نسخه اندروید در زمان خودش بسیار محبوب بود. گوگل برای بهینه تر شدن باتری تصمیم گرفت، قابلیت استراحت یا Doze را به اندروید اضافه کند. این ویژگی قابلیت این را دارد وقتی کاربر از گوشی خود استفاده نمی‌کند گوشی را به حالت استراحت در بیاورد و عملکرد خود را بهینه کند.همچنین گوگل برای بهبود امنیت اندروید خود از حسگر اثر انگشت استفاده کرد و گزینه های قابل انتخاب برای اتصالات USB در مارشمالو قرار داده شد و قابلیت هایی نظیر تنظیم حالت مزاحم نشوید یا Dont Distrube در این نسخه معرفی شد.

سیستم عامل اندروید مارشمالو

نسخه 7 (Nougat)

زمان انتشار:اوت ۲۰۱۶


نوقا در سال 2016 رونمایی شد. برای اولین بار اندروید به API Vulkan مجهز شد و می توانست دو برنامه را کنار یک دیگر اجرا کند. همچنین در این نسخه هشدار مصرف باتری اضافه شد، همچنین در قسمت Android Tv قابلیت pip اضافه شد.(Picture in Picture )
قابلیت تصویر در تصویر به این معنا ست که شما می‌تواند یک ویدیو ببنید ولی در عین حال به گشت و گذار در باقی قسمت ها بپردازید.

سیستم عامل اندروید نوقا
نسخه 8 (Oreo)

زمان انتشار:۲۱ اگوست ۲۰۱۷


اوریو در سال 2017 رونمایی شد. در این نسخه قابلیت pip توسعه یافت و در همه اپلیکشن ها مورد استفاده قرار گرفت.
در اوریو تم‌های اندروید قابلیت روشنایی و تاریکی(Dark Mode) اتوماتیک داشتند. امنیت در این نسخه به لطف Google Play Protect در برابر برنامه های مخرب افزایش یافت، ظاهر آپشن های خاموش و ریستارت نیز تغییر یافت.

سیستم عامل اندرویداورئو
نسخه 9 (P)

زمان انتشار:۶ اوت ۲۰۱۸

اندروید پی در سال 2019 رونمایی شد، اندروید پی دارای ویژگی‌های زیادی بود،  بعضی از این ویژگی‌ها شامل.امکان اسکرین شات گرفتن با دکمه Power، تغییر شکل ایکون‌ها، ارتقاع اعلان‌هاو… بود، اما مهم‌ترین ویژگی این نسخه روشن شدن بلوتوث در زمان رانندگی بود،در این نسخه بدون دخالت شما بلوتوث اسمارت فون شما روشن می‌شد.

سیستم عامل اندرویدp
نسخه 10 (Q)

زمان انتشار:۱۳ مارس ۲۰۱۹


این نسخه در سال 2019 عرضه شد، در حال حاضر جدیدترین نسخه اندروید است. دارای ویژگی های جذاب و زیادی بوده در اینجا به مهم‌ترین این ویژگی ها می‌پردازیم.
این نسخه از اندروید در زمینه امنیت کاربر پیشرفت زیادی داشته، در این زمینه هر برنامه ای برای نصب یا فعال شدن، نیاز به اجازه‌ی شما دارد، قابلیت Focus Mode اضافه شد، شما می‌توانید با این ویژگی برنامه هایی که ترجیح میدهند در صفحه نمایش نباشد را پنهان کنید.

سیستم عامل اندرویدq
اندروید باکس چیست


تا حالا اسم تلویزیون هوشمند (Smart TV) به گوشتان خورده؟ این تلوزیون‌ها به اینترنت متصل می‌شوند و توانایی وب گردی، تماشا آنلاین فیلم، بازی کردن و… را به کاربرانشان می دهند

اما برای خرید این تلویزیون‌ها باید مبالغ زیادی پرداخت کنید. از این رو اندروید باکس بوجود آمد تا تلویزیون معمولی شما را تبدیل به یک تلویزیون هوشمند کند.


شما با استفاده از اندروید باکس می‌توانید به راحتی به تمام امکانات یک تلویزیون هوشمند دسترسی پیدا کنید.

امنیت اندروید


اندروید به دلیل متن باز بودن خود همیشه دچار نقد‌های امنیتی قرار داشت. عداه ای از کاربران معتقد بودند که اندروید به دلیل متن باز بودن امنیت کافی ندارد و راحت مورد حمله هکر‌ها قرار می‌گیرد. گوگل در این راستا چهار توصیه کلیدی کرده  که در این قسمت به مرور آنها می‌پردازیم.


گوگل پلی


گوگل پلی نام آشنایی برای همه کاربران اندروید است. این اپلیکیشن یک فروشگاه بزرگ از نرم افزار و بازی ‌های اندرویدی بوده و بصورت پیش فرض بر روی همه گوشی و تبلت‌های اندرویدی نصب شده است.شما پس از ثبت نام در گوگل پلی به راحتی و خیال آسوده می‌توانید برنامه مورد نظر خود را دانلود و نصب کنید. زیرا تمام نرم افزار های داخل گوگل پلی از لحاظ امنیتی برسی شده و احتمال بدافزار بودن آنها بسیار اندک است.


دیوایس منیجر


این روزها گوشی‌های هوشمند عضوی از وجودما شده‌اند، بسیاری از ما اطلاعات مهم کاری و شخصی خود را در آن ذخیره می‌کنیم. اگر این تلفن‌های همراه گم یا سرقت شوند ممکن است باعث از دست دادن موقعیت شغلی و یا ضرر‌های جبران نا پذیری شویم.
از دست رفتن این داده‌ها بسیار دردناک است. اما با استفاده از Android Device Manager به راحتی می‌توانید داده های خودرا از راه دور قفل یا حذف کنید.

استفاده از اندروید فایندر (Android Finder)


گوشی های اندروید همیشه در ابتدا از شما یک ایمیل می‌خواهند هنگام وارد کردن ایمیل به این نکته توجه کنید که ایمیلی که وارد می‌کنید در دسترس شما باشد. زیرا اگر روزی گوشی شما به سرقت برود با استفاده از آن ایمیل می توانید مکان گوشی خود را پیدا کنید یا آنرا قفل کنید.
برای این کار لازم است وارد سایت گوگل شوید و با وارد کردن آن ایمیل به سادگی به گوشیتان دسترسی پیدا کنید.

دسترسی دادن به برنامه ها


ممکن است شما به هر دلیلی برنامه مورد نظر خود را از گوگل پلی دانلود نکنید. هنگام نصب برنامه ها،( چه در گوگل پلی یا استور های دیگر) از شما اجازه دسترسی به قسمت های مختلف گوشیتان همانند گالری،پیام ها ، دوربین و… را می‌خواهد.،در دادن دسترسی‌های مختلف کمی دقت کنید.

اگه بنظرتان درخواست اپلیکیشن غیر منطقی بود این اجازه را به اپلیکیشن ندهید. برای مثال یک برنامه از شما می‌خواهد دسترسی به دوربین تلفن همراه شما داشته باشد ولی در آن برنامه هیچ استفاده‌ای از دورین نمی‌شود. با رعایت این نکات امینت دیوایس اندورید شما تامین می‌شود.


سخن پایانی:


این روز ها اندروید محبوب ترین سیستم عامل بین مردمان جهان شده و همواره در حال تکامل و پیشرفت بوده در این مقاله ما بصورت کوتاه مروری بر تاریخچه اندروید و ویژگی های نسخه های مختلف این سیستم عامل محبوب کردیم. امیدواریم از خواند این مطلب لذت برده باشید. نظر خود را باما در میان بگذارید.

سعیدیگانه

سعیدیگانه

گیک و بنیان‌گذار و سردبیر وبسایت گیک تیوب | بلاگر و یه مهندس نرم افزار با هوشی متوسط که عاشق دنیای تکنولوژیه, کتاب زیاد میخونه, فعال حوزه تکنولوژیه, دوست داره به دیگران کمک کنه و درحال پرداخت سهمش از توسعه جامعشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا